Vegetarisch

Vegetarisch eten voor dummies + winactie

Vegetarisch eten voor dummies

Ben jij een beginnende vegetariër of wil jij vegetariër worden? Dan ben je op het juiste adres beland! 5,5 jaar geleden begon ik ook zonder enige kennis als dummie. Zo at ik nog een broodje salami in mijn eerste week als vegetariër en smeerde ik smeerkaas met ham op mijn rijstwafel. I know! Daarom help ik jou een handje om wél goed te starten. In dit artikel vertel ik mijn ervaringen en geef ik jou handige tips over vegetarisch eten voor dummies. En je maakt ook kans om een vegetarisch kookboekje te winnen met eenvoudige recepten!

Vegetarisch eten voor dummies

Allereerst vind ik het hartstikke goed dat je vegetariër bent geworden of nadenkt om dit te worden! Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar eigen reden om geen vlees en/of vis meer te eten. Zo ben ik bijvoorbeeld al een paar keer vegetariër geweest, maar ik vond het te moeilijk en stopte weer. Drama! Maar in de vijfde besloot ik definitief te stoppen met het eten van vlees en vis. Gelukkig was vis geen probleem, want ik hap naar lucht als ik die geur al ruik! Bleg. Ik ben vegetariër geworden, omdat ik het raar vond dat ik ‘nawww een biggetje!’ riep en dezelfde avond een worst naar binnen werkte. Als gevoelsmens klopte dit niet. Dus werd ik gelijk vegetariër.

Maar dat vond ik best lastig! Zoals ik al eerder schreef at ik gewoon nog een rijstwafel met smeerkaas en ham. Grofweg, omdat ik niet wist dat er ham in zat. Toentertijd was het niet eenvoudig om eten te vinden zonder dierlijke voedingsmiddelen. Vijf jaar geleden was er veel minder informatie beschikbaar dan nu. Wat kon ik wel en niet eten? Zo wist ik niet dat men kaas, traditioneel gezien, maakt met dierlijk stremsel. En dat is dus een bijproduct van een slachting. Nou fijn!

Vegetarisch eten voor dummies

5 tips voor vegetarische dummies

Hoe pak je vegetarisch eten aan? Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden. Daarom deel ik vijf tips die ik heb toegepast in de afgelopen 5,5 jaar. Oh ja, nog even een dingetje. Ik ben geen arts of diëtist! Ik deel slechts mijn ervaringen en kennis. Neem contact op met de huisarts of de diëtist als je ergens over twijfelt.

  1. Wees niet te streng voor jezelf. Het is helemaal niet erg als het een keer lukt om geen vlees of vis te eten. Ga jezelf daarom ook niet straffen als het een keertje niet lukt. Dat werk dus juist averechts. Pak de draad gewoon weer op en ga verder. Na een tijdje merk je dat het steeds makkelijker gaat.
  2. Ga niet van de hak op de tak producten weglaten. Daarmee bedoel ik geen kaas, melk, yoghurt en eieren meer. Dit ga je namelijk niet volhouden. Zo at ik in het begin van mijn dummietijd kaas en at ik kwark bij het ontbijt. Nu eet ik alleen nog eieren (ieder z’n eigen ding!) Dus stapje voor stapje.
  3. Begin met een vegaburger. Nu zijn er super veel vleesvervangers verkrijgbaar in de supermarkt. Denk aan vegaburgers, vegaworstjes etc. (Check het schap bij de Jumbo!) Dus begin eenvoudig door aardappelen, groente en een vegaburger te maken. Dat is ook makkelijk als je eet met anderen, want dan hoeven ze alleen het ‘vlees’ apart te koken.
  4. Let op vitamine B12, D, ijzer en calcium. Je haalt belangrijke voedingsstoffen weg als je vlees en vis schrapt. Daarom is het heel belangrijk om deze te vervangen! Anders breek je je lichaam af, word je moe en slap. En dat wil je dus niet! Calcium haal je uit zuivel, maar ook uit bladgroente en tahin (sesampasta). IJzer zit in gedroogde abrikozen of kikkererwten. Vitamine D haal je uit eieren en door in het zonnetje te zitten. Kom je weinig buiten of eet je geen dierlijke producten? Dan zijn voedingssupplementen een goed idee! Dit geldt ook voor vitamine B12. Dit zit in zuivel en eieren, maar als je dit niet eet kom je al gauw te kort. Ik gebruik supplementen voor vitamine B12, D en calcium.
  5. Ga op onderzoek uit. Plan een middagje in om boeken te lezen of op internet te surfen over vegetarisme. Hierdoor verrijk je je kennis en start je met een goede basis. Misschien kom je ook nog een lekker gerecht tegen voor vanavond! Maar….! Laat je niet gek maken over wat iedereen zegt. De een zegt dit en de ander zegt dat. Gebruik je gezonde verstand en maak je eigen beslissing. En nogmaals: als je twijfelt, ga naar de huisarts of diëtist.

Vegetarisch eten voor dummies

Vegetarische winactie

Heb je nog geen inspiratie gekregen voor een lekker vegetarisch gerecht? Geen nood! Kijk eens tussen mijn recepten. Daar vind je gezonde recepten voor verschillende momenten van de dag. Daarnaast geef ik dit leuke vegetarische kookboekje weg!

Wat moet je doen:

  1. Like This is Joan op Facebook.
  2. Laat hieronder een leuke reactie achter.

De winnaar wordt 4 juni bekendgemaakt.

Wat is jouw favoriete vegetarisch gerecht?

Liefs,

Lysanne

6 Comments

  1. Anita H.

    Geen problemen met vegetarisch koken (vlees vind ik ook duur), maar vegan is inderdaad wel een stap verder. Sowieso: inspiratie is altijd welkom en ik ben dol op kookboeken.

  2. Oh, ik doe zeker mee! Ik eet af en toe nog wel vlees, maar ik ben wel van plan daar mee te stoppen. Een receptenboekje zou erg leuk en handig zijn :)

  3. Goede tips! Ik eet nu een jaar vegetarisch en nog steeds merk ik dat ik het niet helemaal ‘juist’ doe, omdat ik vaak gewoon denk: oké, ik eet dit, maar zonder het vlees en denk dan niet erover welke voedingsstoffen ik weglaat. Nog genoeg om te leren dus en ik doe daarom graag mee aan je winactie :D

  4. Niki

    Oeeehh superleuk! Ik ben al 12 jaar vega en kan wel wat nieuwe inspiratie gebruiken! Dit kookboekje zou top zijn!!! :D <3 je geeft goede tips voor mensen die willen minderen met vlees of vega willen worden! Super!

Leave a Reply

Required fields are marked*