Persoonlijk

Gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts

Gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts

Het is de droom van iedere blogger: veel geld verdienen met gesponsorde blogposts. Maar wat mag je als blogger zijnde nou wel en niet doen in zo’n post? Moet je wel of niet duidelijk maken dat het is gesponsord? Kom je nog wel geloofwaardig over als je bent betaald?

Er is voor bloggers sprake van een spanningsveld tussen geld verdienen en geloofwaardig blijven doordat er een duidelijke gedragscode ontbreekt. Ook ik wist af en toe niet meer wat nou wel of niet kon in gesponsorde blogsposts. Daarom heb ik voor mijn onderzoek gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts opgesteld om jouw geloofwaardigheid als blogger te behouden.

Gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts

Even een korte samenvatting van mijn onderzoek. Volgens de Reclamecode Social Media (z.j.) moeten bloggers duidelijk aangeven wanneer hun blogposts gesponsord zijn. Waarom is het dan voor volgers vaak onduidelijk dat een blogpost is gesponsord? Niet alle bloggers zijn namelijk bekend met de code (Zeijlstra, 2015, p.5). Ja, echt! Ook geven sommige bloggers bewust niet aan dat een blogpost gesponsord is, omdat zij bang zijn hun geloofwaardigheid te verliezen (Zeijlstra, 2015, p.5).

Dilemma’s

De angst om die geloofwaardigheid te verliezen is niet het enige dilemma waar bloggers tegenaan lopen. Het zijn ook de volgende zaken: de druk om positief te schrijven als tegenprestatie voor het ontvangen van een vergoeding of product, de druk om elke vergoeding te accepteren en de mogelijkheid dat volgers zich ergeren aan gesponsorde blogposts (Archer et al., 2014, p. 46).

 

Gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts

Grijze gebied

Zoals ik al eerder schreef is er dus sprake van een spanningsveld voor bloggers tussen geld verdienen en geloofwaardig blijven. Het is voor hen niet altijd duidelijk wat moreel gezien wel en niet kan. Zelf liep ik hier ook af en toe tegenaan. Volgens Archer en collega’s (2014, p. 39) is dit spanningsveld ontstaan door het grijze gebied van de wetgeving. In Nederland is niet vastgesteld wat een ‘zwart, wit en grijs’ gebied is in gesponsorde blogposts. Met andere woorden: er ontbreekt een duidelijke gedragscode voor bloggers. Daarom heb ik een gedragscode opgesteld die bloggers handvatten geven in gesponsorde blogposts.

Gedragscode

De onderstaande gedragscode bestaat uit 20 gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts die zijn onderverdeeld in vier principes.

Verantwoordelijkheid

  1. Gedragsrichtlijnen hebben de vorm van wettelijke verplichtingen waar een blogger zich aan houdt.
  2. Een blogger maakt zelfregulerende richtlijnen met volgers waar hij of zij zich aan houdt.
  3. Een blogger is bereid om vrijwillige plichten naar volgers op zich te nemen.
  4. Een blogger mag beschuldigingen van onverantwoordelijk gedrag ontkennen als hij of zij deze onterecht vindt.

Publiciteit

  1. Een blogger heeft de plicht om zich te verdiepen in informatie vóór publicatie.
  2. De adverteerder heeft geen inspraak in de manier waarop een blogger informatie naar buiten brengt.

Verantwoording afleggen

  1. Een blogger legt verantwoording af aan volgers over zijn of haar werk.
  2. Een blogger luistert naar wensen, suggesties of aanbevelingen van volgers om de kwaliteit van zijn of haar werk te verbeteren.

Transparantie

  1. Een blogger onderbouwt waarom hij of zij een merk of product onder de aandacht wil brengen.
  2. Een blogger houdt zich aan richtlijnen en raadt dit aan bij andere bloggers.
  3. Een blogger maakt het voor volgers mogelijk om vragen te stellen en om te vragen informatie te verbeteren.
  4. Een blogger gaat nauwkeurig te werk door betrouwbare feiten aan te tonen.
  5. Een blogger checkt of de informatie een feit of een mening is.
  6. Een blogger checkt de informatie van sociale mediagebruikers op waarheid.
  7. Een blogger verwijst naar originele bronnen via hyperlinks.
  8. Een blogger beschermt anonieme bronnen en openbaart deze niet.
  9. Een blogger maakt de samenwerking met andere bloggers duidelijk. Ook geeft hij of zij de bijdragen van die bloggers aan.
  10. Een blogger openbaart de adverteerders.
  11. Een blogger laat duidelijk het verschil zien tussen zijn of haar eigen werk en gesponsorde blogposts.
  12. Een blogger is zich bewust van de verborgen risico’s van een vergoeding.

Wat vind jij?

Nu vraag ik me natuurlijk af: wat vind jij ervan? Als blogger, als adverteerder of als blogvolger. Zijn ze praktisch? Zijn ze bruikbaar? Of denk je dat er iets anders moet of mist? Ik hoor het graag!

NB Dit is een globaal artikel van mijn onderzoek. Natuurlijk kan ik er meer over schrijven, maar ik heb de grote lijnen gebruikt om het wat eenvoudiger te maken ;).

Wat vind jij van deze gedragsrichtlijnen voor gesponsorde blogposts?

Liefs,

Lysanne

Je kunt de richtlijnen zorgvuldig lezen als deze overheerlijke appel gembercake met sinaasappel in de oven staat!

Literatuurlijst

  • Archer, C., Pettigrew, S., & Harrigan, P. (2014). A tale of power, passion and persuasion: Bloggers, public relations and ethics. Asia Pacific Public Relations Journal, 15(1), 37-54.
  • Stichting Reclame Code. (z.j.). Reclamecode Social Media. https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=289
  • Zeijlstra, M. (2015, 20 september). Betaalde blogs misleiden consument. Trouw, p. 5. https://www.trouw.nl/home/betaalde-blogs-misleiden-consument~ac747dd8/.

Leave a Reply

Required fields are marked*