5 tips om te beginnen met vegetarisch te eten

Vegetarisch eten voor dummies

Sinds ik vegetariër ben geworden, en inmiddels 99% vegan, is er een wereld voor me opengegaan. Ik heb niet alleen culinaire hoogstandjes leren kennen, ook is mijn darmflora flink opgeknapt. Maar hoe begin je met vegetarisch eten? En waar moet je op letten? In dit artikel lees je alles over vegetarisch eten voor beginners. Ook geef ik je 5 tips, zodat je goed van start gaat. Ben je er klaar voor?

Waarom werd ik vegetariër?

Ik ben vegetariër geworden, omdat ik het raar vond dat ik kalfjes en biggetjes heel schattig vond, maar vervolgens dezelfde avond vlees at. Dit klopte voor mijn gevoel niet.

Ik ben meerdere keren vegetariër geweest, maar als kind hield ik dit niet vol. Totdat ik in de vijfde klas van de middelbare school definitief de knoop doorhakte. Ik at geen vlees en vis meer, maar nog wel kaas, eieren, melk, etc. Overigens is geen vis eten nooit een probleem voor mij geweest, omdat ik het niet lekker vind. Dat scheelde dus!

Hoe leerde ik vegetarisch te eten?

Ik heb er zo’n 7 jaar over gedaan om bijna volledige plantaardig te leren eten. Zo stond ik aan het begin van mijn vegetarisme op de automatische piloot en at een rijstwafel met salami! Ik bedoel maar. Ook wist ik niet dat er dierlijk stremsel in kaas kon zitten en dat er in veel snoep gelatine zat. Stapje voor stapje ging ik opletten waar dierlijke producten in zaten en schrapte die uit mijn voeding. Eerst gelatine, toen dierlijk stremsel, melk, kaas, kwark, honing en uiteindelijk ook eieren. Het lukt me nog niet om witte en melk chocolade te laten staan, omdat ik de vegan versies hiervan niet lekker vindt. Maar wie weet over een jaar dat het me wel gaat lukken!

Ik wist niet dat er dierlijk stremsel in kaas kon zitten en dat er in veel snoep gelatine zat.

Vegetarisch eten voor dummies

Hoe begin je met vegetarisch eten?

Vegetarisch eten voor beginners kan lastig zijn: je leert het niet in 1 dag. Maar waar begin je? Ten eerste is het verstandig om de tijd er voor te nemen. Weet je echt niet waar je moet beginnen? Dan raad ik je aan om contact op te nemen met een diëtiste. Diegene kan je verder helpen.

5 tips om vegetarisch te gaan eten

Gelukkig heb ik nu kennis als het om vegetarisch eten gaat. Ik heb de 5 beste tips voor je verzameld, zodat je binnenkort van start kunt gaan!

1. Ga op onderzoek uit

Mijn eerste tip is om een middagje te internetten en op zoek te gaan naar betrouwbare bronnen over het vegetarisme. Zo heb je al wat kennis, zodat je er meer over weet. Zoek bijvoorbeeld naar makkelijk recepten zonder vlees en vis of lees een forum met handige tips voor vegetariërs. Let op: Laat je niet gek maken door wat iedereen zegt. Elk persoon heeft een andere mening, dus gebruik je gezonde verstand om je eigen plan te trekken. Twijfel je toch? Praat dan met een diëtist.

2. Wees niet te streng voor jezelf

Het is helemaal niet erg als het een keer lukt om vlees of vis te schrappen, bijvoorbeeld als je op vakantie bent. Ga jezelf daarom ook niet straffen als het een keertje niet lukt. Dat werk juist averechts. Pak de draad gewoon weer op en ga verder. Na een tijdje merk je dat het steeds makkelijker gaat.

Ga jezelf  niet straffen als het een keertje niet lukt om vegetarisch te eten.

3. Laat niet meteen producten weg

Mijn derde tip is om niet in 1 keer volledig plantaardig te eten. De kans is namelijk groot dat de verleiding te groot is. Bijvoorbeeld als je veel te streng voor jezelf bent en toch de yoghurt uit de koelkast gaat eten. Op lange termijn houd je het niet vol.

4. Begin met een vegaburger

Mijn beste tip: vervang eerst eens die hamburger door een vegaburger en ga pas daarna experimenteren met andere vleesvervangers. Zoek, als je de smaak te pakken hebt, bijvoorbeeld een goed recept voor gemarineerde tofu, zoals deze Indonesische versie. Zo ontdek je dat je ontzettend veel kunt met vleesvervangers.

5. Let op vitamine B12, D, ijzer en calcium 

Ten slotte is het belangrijk om op je inname van vitamine B12, D, ijzer en calcium te letten. Als je plantaardig eet, krijg je veel minder van deze stofjes binnen. Sterker nog: vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Daarom is het verstandig om voedingssupplementen in te nemen. De Kruidvat verkoopt deze voedingssupplementen voor lage prijsjes. Daarnaast kun je bijvoorbeeld calcium uit bladgroente en sesampasta halen en ijzer uit spinazie en gedroogde abrikozen.

Heb jij nog een tip voor vegetarisch eten voor beginners?

Liefs,

Lysanne

8 thoughts on “5 tips om te beginnen met vegetarisch te eten

  1. Geen problemen met vegetarisch koken (vlees vind ik ook duur), maar vegan is inderdaad wel een stap verder. Sowieso: inspiratie is altijd welkom en ik ben dol op kookboeken.

  2. Oh, ik doe zeker mee! Ik eet af en toe nog wel vlees, maar ik ben wel van plan daar mee te stoppen. Een receptenboekje zou erg leuk en handig zijn :)

  3. Goede tips! Ik eet nu een jaar vegetarisch en nog steeds merk ik dat ik het niet helemaal ‘juist’ doe, omdat ik vaak gewoon denk: oké, ik eet dit, maar zonder het vlees en denk dan niet erover welke voedingsstoffen ik weglaat. Nog genoeg om te leren dus en ik doe daarom graag mee aan je winactie :D

  4. Oeeehh superleuk! Ik ben al 12 jaar vega en kan wel wat nieuwe inspiratie gebruiken! Dit kookboekje zou top zijn!!! :D <3 je geeft goede tips voor mensen die willen minderen met vlees of vega willen worden! Super!

  5. Ik vind het altijd zo leuk om ervaringen van andere mensen te lezen. Wat hun struggles waren toen ze net begonnen met vegetarisch eten :) Zo’n acht jaar geleden begon ik met vegetarisch eten. Ik moest wel met heel goede argumenten bij mijn moeder komen, want die wilde wel dat ik dan ook echt redenen had om vegetariër te worden (en niet dat ik als 12-jarig meisje de ene dag vegetarisch at en de andere dag toch maar weer had bedacht dat ik liever vlees at). Voor mijn moeder was het in het begin af en toe lastig, want die kookte. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze, maar veganistisch eten zou ik niet willen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *