Vegan ei-vervangers: 10 tips

25 augustus 2018 2 Door Lysanne

Vegan ei-vervangers

Hoe bak je een lekkere taart of cake zonder ei? Gewoon niet? Dacht het niet! Je kunt zelf ei vervangen met vegan alternatieven. In dit artikel vind je 10 natuurlijke vegan ei-vervangers, zodat je alsnog die lekkere taart of cake kunt maken. Of als je geen ei in huis hebt, maar wel ‘ei’ nodig hebt. En geloof me: deze vervangers zijn supermakkelijk te gebruiken.

Vegan ei-vervangers: 10 tips

Vegan word je niet in één dag. Zo bouwde ik het stapje voor stapje op. Ei was bijvoorbeeld nog een probleempje. Hoe zou ik anders lekkere pannenkoeken of taart maken zonder ei? Nou inmiddels kan ik met gemak ei vervangen. Met vegan ei-vervangers. En die wil ik graag met jou delen. Zodat jij ook profiteert van de onderstaande 10 handige tips om ei te vervangen in zoete en hartige gerechten.

Ei-vervanger 1: banaan

Banaan is een alleskunner. Vroeger vond ik bananen vreselijk, maar nu houd ik van deze fruitsoort. Ik gebruik geprakte banaan maar al te graag in zoete recepten, omdat het een fantastische ei-vervanger is. Zo gebruik ik banaan in gezonde repen, zoals deze raw bananenbroodrepen met rozenblaadjes.

Je vervangt 1 ei door 1/2 geprakte banaan.

Ei-vervanger 2: appelmoes

Met appelmoes sla je 2 vliegen in 1 klap. Appelmoes is namelijk een goede ei-vervanger én zorgt ervoor dat je baksel zoet wordt. Zo hoef je minder of geen suiker te gebruiken. Ik gebruik het liefst zelfgemaakte appelmoes, maar je kunt ook een potje kopen. Ga dan wel voor ongezoete appelmoes, want appelmoes heeft echt geen suiker nodig!

Je vervangt 1 ei door 3 eetlepels appelmoes.

Ei-vervanger 3: pindakaas

Ook pindakaas is een goede vegan ei-vervanger. Het maakt een baksel extra smeuïg en geeft een lekkere smaak. En zeg nou zelf: pindakaas is gewoon heel erg lekker!

1 ei kun je vervangen door 3 eetlepels pindakaas.

Vegan ei-vervangers

Ei-vervanger 4: flax-egg

Ooit gehoord van flax-egg? Het klinkt als een flexibel ei, maar dat is het niet. ‘Flax’ verwijst naar het Engelse woord voor lijnzaad: flax seed. Een flax-egg is dus een lijnzaad-ei. Je laat 1 eetlepel gebroken lijnzaad 15 minuten weken in 3 eetlepels warm water. De lijnzaad zal het water opnemen, waardoor er een gelei-achtige structuur ontstaat. En dat lijkt erg op de structuur van een ei. Een flax-egg kun je trouwens ook met chiazaad maken in dezelfde hoeveelheden.

Je vervangt 1 ei door 1 eetlepel gebroken lijnzaad en 3 eetlepels warm water.

Ei-vervanger 5: kikkererwtenmeel

Daarnaast is kikkererwtenmeel een goede ei-vervanger. Kikkererwtenmeel is nog vrij onbekend in Nederland, maar kikkererwtenmeel is dus meel van gemalen kikkererwten. Kikkererwtenmeel is ideaal voor hartige gerechten, zoals een quiche. Laat 3 eetlepels weken in 3 eetlepels water en vul je quiche met het mengsel.

Je kunt makkelijk zelf kikkererwtenmeel maken door gedroogde kikkererwten in een krachtige foodprocessor te laten malen. Trouwens, ik heb een heel lekker recept voor kikkererwtenpannenkoeken met haver. Je moet dan wel het ei vervangen als je de pannenkoeken vegan wilt maken.

1 ei vervang je door 3 eetlepels kikkererwtenmeel en 3 eetlepels water.

Ei-vervanger 6: zijden tofu

Roerei op de zondagochtend? Dat kan met zijden tofu. Zijden tofu is zachter dan de ‘normale’ tofu die je in de supermarkt vindt bij de vegaburgers, etc. Zelf heb ik zijden tofu nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik dat binnenkort maar eens ga doen. Zijden tofu is ook geschikt als bindmiddel. Hiervoor klop je 3 eetlepels zijden tofu op.

Je vervangt 1 ei door 3 eetlepels zijden tofu. 

Ei-vervanger 7: bakpoeder

Je gelooft het of niet, maar bakpoeder hoort ook in het rijtje thuis van vegan ei-vervangers. Ei maakt baksels luchtiger, maar bakpoeder ook. Wil je een super luchtige cake bakken? Voeg dan 1/2 theelepel extra bakpoeder toe, bovenop de hoeveelheid bakpoeder die in het recept wordt aangegeven. Pas wel op dat je niet té veel bakpoeder gebruikt. Baksels kunnen hierdoor namelijk naar bakpoeder gaan smaken.

1 ei vervang je door 1/2 extra bakpoeder.

Ei-vervanger 8: jam

Je zelfgebakken taart een glansje geven? Jam is jouw uitkomst! Smeer een laagje jam over het deeg nadat deze is afgekoeld. Ik raad je aan om een lichtkleurige jam te gebruiken, zoals abrikozenjam. Dan krijgt je baksel een mooi, glimmend laagje. Uiteraard kun je ook aardbeien- of bramenjam gebruiken.

Voor een glanslaagje vervang je ei door jam.

Vegan ei-vervangers

Ei-vervanger 9: zwart zout

Ken je zwart zout? Ik moest het even voor je opzoeken. Zwart zout heet ook wel kala namak (Aziatische-ingrediënten.nl, 2018). De naam zwart zout is een beetje misleidend, want de gemalen versie is gewoon roze. Zwart zout schijnt naar gekookt ei te smaken, en is dus een goede smaakmaker om de ei-smaak te vervangen. Tenzij je echt totaal niet van gekookt ei lust zoals ik ;).

Je vervangt de smaak van ei in gerechten door zwart zout toe te voegen.

Ei-vervanger 10: aquafaba

Ten slotte is aquafaba een hippe vegan ei-vervanger. Aquafaba klinkt echt als een Harry Potter-spreuk, maar het is het vochtwater van kikkererwten. Aquafaba is een nieuwe ontdekking en superhip! Je maakt met opgeklopte kikkererwtenwater bijvoorbeeld schuimpjes of spatelt het door pannenkoekenbeslag. Ik adviseer je wel om te zoeken naar een pot of blik ongezouten kikkererwten. Ik heb namelijk een keer schuimpjes gemaakt met gezouten aquafaba en dat was geen succes ;).

Voor luchtige schuim vervang je ei door het vocht van een pot of blik kikkererwten.

Ei vervangen kan vegan

Dus kun je ei vervangen? Zeker weten! Deze 10 vegan ei-vervangers zijn ideaal om alsnog aan de slag te gaan met dat lekkere recept dat je hebt gevonden. En zoals ik al schreef: je kunt de vegan ei-vervangers gebruiken om je gerecht te veganizen of als je geen ei in huis hebt.

Wat voor vegan ei-vervangers ken jij?

Liefs,

Lysanne

Meteen aan de slag met vegan ei-vervangers? Probeer dan eens het ei te vervangen in deze gezonde carrot cake met cashew frosting.