Home » Stel een heerlijk vegan kerstontbijt samen met deze 10 recepten

Stel een heerlijk vegan kerstontbijt samen met deze 10 recepten

een blije jonge vrouw kijkt trots dat ze een vegan kerstontbijt heeft samengesteld met taart en ander kersteten

Tijdens de kerstdagen heb je meer tijd om een heerlijk ontbijt klaar te maken. Voor jezelf, de familie of andere gasten. Wil jij een vegan kerstontbijt samenstellen? In dit artikel deel ik graag 10 heerlijke vegan ontbijtrecepten met je om de kerstochtenden goed te starten. Ook geef ik je 3 tips om het ontbijt goed voor te bereiden. Laat je verrassen door de diversiteit aan smaken, en maak van jouw ontbijttafel een feest van plantaardige lekkernijen en gezelligheid.

Een vegan kerstontbijt samenstellen: 3 handige tips

Voordat je doorgaat naar de recepten, wil ik graag 3 handige tips met je delen. Het lijkt misschien eenvoudig om een vegan kerstontbijt samen te stellen, maar er kunnen diverse dingen misgaan. Je raakt bijvoorbeeld overweldigd door de bereidingstijd. Of je hebt niet de juiste ingrediënten in huis. Het kan ook zijn dat de eettafel er eigenlijk helemaal niet zo feestelijk uitziet. Geen nood. De volgende 3 tips helpen je om het kerstontbijt naar een hoger niveau te tillen.

1. Verzamel en check recepten ruim van tevoren

Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom raad ik je aan om ruim van tevoren veganistische recepten te verzamelen en de ingrediëntenlijst te controleren. Op die manier kun je de benodigde ingrediënten op tijd in huis halen, zodat je niet tijdens het koken ontdekt dat je het recept niet kunt voltooien.

2. Bereid ingrediënten voor

Om te voorkomen dat je stress ervaart in de ochtend, bereid je zoveel mogelijk vooraf. Snijd bijvoorbeeld groenten en fruit de avond van tevoren. Of maak alvast het brood en de pannenkoeken de dag ervoor. Je kunt ook eten op borden en in bakjes doen, zodat je gasten in de ochtend zelf hun kerstontbijt kunnen samenstellen.

3. Decoreer de tafel

Kerstmis is natuurlijk geen kerst zonder boom, ballen en lichtjes. Echter wordt de eettafel vaak vergeten, wat kan resulteren in een minder gezellige sfeer. Zorg daarom voor een feestelijk gedekte tafel met bijvoorbeeld:

  • kleurrijk servies
  • goudkleurig bestek
  • verse kruiden als rozemarijn
  • zelfgemaakte kerstdecoratie

Tip: Heb je een beperkt budget of streef je naar duurzaamheid? Kijk dan eens in de kringloop. Kringloopwinkels bieden vaak rond de kerst decoratieve elementen aan voor een vriendelijke prijs.

Een vegan kerstontbijt samenstellen met deze 10 verrukkelijke recepten

Jij bent natuurlijk op zoek naar inspiratie om een overheerlijk vegan kerstontbijt samen te stellen. Daarom heb ik voor jou 10 vegan ontbijtrecepten uitgezocht om de kerstochtend gezellig door te brengen met familie, vrienden en andere gasten. Van zoete pannenkoeken gemaakt met bananenmeel tot een hartige broccoliquiche. Je ontdekt de recepten hieronder.

1. Vegan wentelteefjes zonder ei

Wentelteefjes zijn een klassiek gerecht en perfect om oud brood mee op te maken. Traditioneel worden wentelteefjes echter gemaakt met eieren en melk. Gelukkig kun je ze eenvoudig veganistisch maken door de eieren en melk te vervangen door een mengsel van plantaardige melk en maïzena.

Vegan appel crumble recept

2. Vegan appel crumble met weinig suiker

Appel crumble is een heerlijk ontbijt gemaakt van stukjes appel met een knapperige bovenlaag van havermout, bloem, suiker en plantaardige boter. Traditioneel wordt appel crumble gegeten met slagroom, maar je kunt dit vervangen door plantaardige yoghurt. Volgens het Voedingscentrum is sojayoghurt verrijkt met calcium, vitamine B2 en vitamine B12 de beste optie qua voedingsstoffen. Dit vegan appel crumble recept bevat weinig suiker en is makkelijk te maken.

3. Vegan bananenmeelpannenkoeken

Wist je dat er meel bestaat dat gemaakt is van bananen? Bananenmeel is vaak alleen verkrijgbaar bij natuurwinkels en is daarom niet heel bekend. Dit recept voor pannenkoeken met bananenmeel is glutenvrij en in een mum van tijd klaar. Lekker met pindakaas, jam of je favoriete zoete beleg.

4. Glutenvrije zadengranola met veel eiwitten

Niet iedereen heeft behoefte aan een stevig ontbijt. De een krijgt bijvoorbeeld ‘s ochtends geen hap door zijn keel en de ander wil graag gezond eten. Deze glutenvrije zadengranola bevat veel natuurlijke eiwitten door de zaden, noten en pitten, en ligt licht op de maag. Serveer een bakje granola met plantaardige yoghurt.

5. Gebakken havermout van appel en rozijnen

Een gezond vegan ontbijt dat smaakt naar appeltaart, wie wil dat nu niet? Deze gebakken havermout met appel en rozijnen maak je eenvoudig een dag van tevoren. Haal de havermout de volgende ochtend uit de koelkast en warm het nog eventjes op in de oven. Je serveert de gebakken havermout het best met plantaardige yoghurt.

6. Vegan broccoliquiche met kaas

Ik moet soms even schakelen als iemand vertelt dat zijn of haar voorkeur uitgaat naar een hartig ontbijt. Ik eet namelijk altijd zoet in de ochtend. Maar natuurlijk kun je ook hartig ontbijten. Daar is deze vegan broccoliquiche met kaas perfect voor. Je bereidt een hele hartige taart, zodat meerdere mensen ervan kunnen eten. Gaat de quiche niet op? Ook dan smaakt hij koud heerlijk als onderdeel van een veganistische lunch.

Paasbrood zonder spijs recept

7. Vegan kerststol zonder spijs

Een kerststol (ook bekend als paasbrood) is een feestelijk brood dat je vaak tijdens de feestdagen eet. Het brood bevat spijs, rozijnen, krenten, sukade en sinaasappelsnippers. Ik heb een vegan variant gemaakt zonder spijs. Ben je juist dol op spijs? Dan raad ik je aan om een los pakje spijs te kopen en deze naast het brood te serveren. Zo kan iedereen kiezen.

8. Vegan apfelstrudel met cranberry’s en noten

Apfelstrudel is gebak dat bestaat uit knapperig deeg, appel en rozijnen en komt oorspronkelijk uit Oostenrijk. Vaak wordt apfelstrudel gegeten met een flinke toef slagroom. Is het gerecht dan niet wat ongezond voor het kerstontbijt? Niet mijn recept. Je maakt het deeg zelf, waardoor de veganistische apfelstrudel een broodstructuur krijgt. Daarnaast gebruik je weinig suiker, want het gedroogde fruit en de appel zijn al zoet van zichzelf.

9. Cashewpasta met kokos

Bij een vegan kerstontbijt hoort ook beleg. Want wat smeer je anders op je brood? Wil je deze kerst uitpakken en indruk op je gasten maken? Bereid dan je eigen cashewpasta met kokos. Je hebt slechts 3 ingrediënten nodig om deze heerlijke notenpasta op tafel te zetten.

Vegan mangolassi met kardemom

10. Vegan mangolassi met kardemom

Een verfrissend fruitdrankje is een heerlijke aanvulling op een kop koffie of thee. Zorg bijvoorbeeld voor een smoothie of sapje. Of maak je eigen plantaardige mangolassi; een Indiaas drankje gemaakt met mango, (plantaardige) melk en een vleugje kardemom. Zo geef jij het kerstontbijt een fruitig tintje.

Maak een vegan kerstontbijt met deze recepten

Tijdens de kerstdagen heb je vaak meer tijd om te genieten van een uitgebreid ontbijt, of het nu voor jezelf is, je familie of andere gasten. Een heerlijke start van de dag is een waardevolle traktatie. Hopelijk heb je met dit artikel de nodige inspiratie opgedaan om jouw kerstochtenden extra bijzonder te maken. De 10 heerlijke vegan ontbijtrecepten bieden jou een scala aan smaken om zo een gevarieerde kersttafel samen te stellen voor ieder wat wils. Geniet van de heerlijke gerechten en de gezelligheid die ze met zich meebrengen. Fijne feestdagen!

Interessant? Deel het artikel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 4 =

Scroll naar boven